نکات مهم در خرید ملک ورثه ای

نکات مهم در خرید ملک ورثه ای

نکات مهم در خرید ملک ورثه ای


نکات مهم در خرید ملک ورثه ای

بسیاری از افراد سعی می‌کنند که در طول زندگی خود و پس از رسیدن به درآمدزایی، بخشی از آن را سرمایه‌گذاری کنند. مردم سعی دارند با این کار در بلند مدت به سود برسند و از طرفی خواهان این موضوع هستند که روش سرمایه‌گذاری کم ریسکی را انتخاب کنند. در حال حاضر حوزه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. ورود به بازار بورس، ورود به بازار طلا، سپرده‌ها بانکی و ورود به بازار ملک از جمله روش‌های رایج سرمایه‌گذاری در کشور ما است که با استقبال مردم همراه بوده است.

جالب است بدانید که در میان تمام حوزه‌های گفته شده، ورود به بازار ملک دارای محبوبیت بیشتری است که در ادامه دلایل آن را شرح خواهیم داد.

جذابیت بازار ملک

بازار مسکن و ملک یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها، برای سرمایه‌گذاران است که البته با توجه به قیمت ملک برای ورود به این بازار به نقدینگی زیادی احتیاج خواهید داشت. بازار ملک چند جذابیت دارد. اول آن که ما در کشور مشکل محدودیت ملک داریم با توجه به اینکه ایران کشور بزرگی است اما بسیاری از مناطق آن غیر سکونی است و شامل دریاچه‌ها، کوه‌ها، کویرها و جنگل‌ها است. به همین دلیل املاک موجود در کشور به تعداد کافی است و این اتفاق باعث شده است ملک به یک کالای ارزشمند تبدیل شود.

دیگر مزیت ورود به بازار مسکن این است که ملک ارزش خود را از دست نمی‌دهد. حداقل در کشور ما، مدت زمان بسیار طولانی است که شاهد کاهش ارزش ملک نبوده‌ایم. اما سایر بازارها حتی بازار دلار که رشد زیادی داشته است با نوساناتی روبرو بوده و در سالیان گذشته شاهد این موضوع بوده‌ایم که بسیاری سرمایه خود را از دست داده‌اند. بنابراین ورود به بازار ملک کمترین ریسک را دارد.

دیگر مزیت ورود به بازار ملک و خریدن ملک آن است که در هر زمان امکان تغییر کاربری ملک وجود دارد. در حقیقت ملک جز معدود چیزهایی است که در هر زمان که خواستید می‌توانید کارایی آن را عوض کنید و برای یک کاربری دیگر از آن استفاده کنید. برای مثال می‌توانید تحت شرایطی ملک مسکونی را به ملک تجاری تبدیل کنید.

خرید ملک ورثه ای

خرید و فروش ملک ورثه‌ای یکی از راه‌های مناسب خرید ملک است. در بسیاری از شرایط وارثان ملک قصد دارند که زودتر ملک فروخته شود و به همین دلیل می‌توان با قیمت مناسبی از این راه صاحب ملک شد.

بنابراین خرید ملک ورثه ای به دلیل قیمت مناسب همواره مورد توجه خریداران بوده است. خرید و فروش ملک ورثه ای از نظر قانونی مشکلی ندارد اما باید نکات مهم در خرید ملک ورثه ای را بدانید و آن را رعایت کنید تا به مشکل برنخوردید. اگر به نکات مورد نیاز توجه نکنید ممکن است دچار مشکل شوید و ضرر کنید.

نکات مهم در خرید ملک ورثه ای

نکات مهم در خرید ملک ورثه ای

در این قسمت به ترتیب نکات لازم را به شما خواهیم گفت. خرید و فروش املاک موروثی قواعدی دارد و باید این قواعد را بدانید. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، ندانستن این قواعد می‌تواند برای شما گران تمام شود.

صاحب ملک چه کسی است؟

اولین نکته مهم از نکات مهم در خرید ملک ورثه ای این موضوع است که بدانید صاحب ملک دقیقا چه کسی است. اگر ملک قبل از فوت شدن به نام همسر یا فرزندی شده باشد دیگر ملک موروثی به حساب نمی‌آید. قطعا شما تنها قادر خواهید بود ملکی از وارثان خریداری کنید که متعلق به شخص فوت شده باشد. برای دانستن این موضوع بهتر است که سند مالکیت را شخصا بررسی کنید تا از آن نام مالک مطلع شوید.

نکات مهم در خرید ملک ورثه ای

چک کردن گواهی انحصار وراثت

در مرحله بعد بایستی بدانید که ورثه‌های ملک چه کسانی هستند و شما می‌خواهید از چه کسانی ملک را خریداری کنید. در گواهی انحصار وراثت این موضوع مشخص است. در واقع گواهی انحصار وراثت توسط دادگاه صادر می‌شود که درخواست کننده آن می‌تواند هر یک از وارثان باشد. در این گواهی ذکر شده است که وارث یا وراثان قانونی ملک شخص فوت شده، چه کسی یا چه کسانی است. در نتیجه شما طرف حساب خود را خواهید شناخت و می‌دانید که باید چه کسانی را راضی کنید تا بتوانید صاحب ملک شوید.

رضایت همه وارثان

تنها راهی که می‌توان یک ملک ورثه ای که بین چند وارث تقسیم شده است را خریداری کرد، رضایت تمام وارثان است. بنابراین جلب رضایت همه وارثان از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر حتی یکی از آن‌ها مخالف باشد، شما در ادامه دچار مشکل خواهید شد و نمی‌توانید ملک را خریداری کنید. البته در این حالت وارثان به دادگاه مراجعه خواهند کرد و به درخواست دادگاه سهم هر وارث مشخص خواهد شد. اگر یک یا چند تن از وارثان نیز به دلیل حضور در سفر یا زندگی در خارج کشور نتوانند به صورت حضوری رضایت خود را اعلام کنند، رضایت وکیل آن‌ها برای این کار کافی است.

نکات مهم در خرید ملک ورثه ای

بررسی کردن مفاصا حساب مالیاتی

اگر از شنیدن کلمه مفاصا تعجب کرده‌اید، جای نگرانی نیست و ما آن را به صورت مختصر شرح خواهیم داد. مفاصا در رابطه با امور مالی و حسابداری استفاده می‌شود. ساده‌ترین و در عین حال بهترین تعریف برای کلمه مفاصا، تسویه است. به این ترتیب مفاصا حساب را می‌تواند به نوعی تسویه حساب دانست.

مفاصا حساب مالیات بر ارث، یک سند است که توسط اداره مالیات صادر می‌شود و برای خرید ملک ورثه ای مورد نیاز است. مطابق این سند، وارثان بایستی تا حداکثر شش ماه بعد از فوت شخص مالک، اظهارنامه مالیات بر ارث را به اداره مالیات تحویل دهند و این اداره با توجه به دارایی‌های شخص فوت شده، مالیات او را حساب خواهد کرد و این سند را صادر می‌کند. نکته حائز اهمیت برای خریدار این است که باید توجه کند ملکی که قصد خرید آن را دارد در اموال شخص فوت شده مشخص شده در این لیست، وجود داشته باشد.

توجه به وصیت نامه شخص فوت شده

در صورتی که در وصیت‌نامه مالک ذکر شده باشد که تمام یا بخشی از خانه به شخصی واگذار شده است، جهت خرید ملک ورثه ای، او نیز باید حضور داشته باشد و رضایت وی جلب شود. بنابراین در هنگام خرید ملک ورثه ای به این موضوع توجه کنید که در صورت وجود وصیت‌نامه، طبق وصیت‌نامه ملک به چه کسانی تعلق دارد.

نکات مهم در خرید ملک ورثه ای

کلام آخر

خرید ملک ورثه ای فرصتی خوب برای خرید ملک مناسب با قیمت مناسبی است. از فواید سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن گفتیم و ذکر شد که در کشور ما یکی از کم ریسک‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری بازار ملک است. برای خرید ملک ورثه ای حتما بایستی به نکاتی توجه کرد که برخی از آن‌ها ذکر شد. از جمله دیگر نکاتی که باید به هنگام خرید ملک ورثه ای به آن توجه کرد، توجه به قیم‌نامه در صورت وجود وارث صغیر و غیره است.

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!

تماس سریع با ما
شروع گفتگو
1
💬 گفتگو
سلام 👋
چطور میتونم کمکتون کنم؟